SIMPTOMI DISLEKSIJE U ODRASLIH OSOBA
Jadranka Bjelica, prof. logoped
Opći simptomi
– nerazmjer između općih sposobnosti i jezičnih vještina,
– variranje razine rada – “dobri” i “loši” dani,
– konfuznost, teškoće u organizaciji radnog dana i slobodnog vremena,
– slabija kratkotrajna radna memorija,
– nedovoljna preciznost u prostoru i vremenu ( lijevo-desno, istok-zapad .. ),
– teškoće u sekvencioniranju (abecedni red, mjeseci u godini, tablice, liste instrukcija, rođendani .. ),
– problemi u pamćenju vremena, “gubljenje” vremena,
– teškoće u uočavanju rime,
– teškoće u razumijevanju humora izraženog riječima,
– teškoće u konverzaciji – treba im vremena za procesuiranje, pronalaženje pravog izraza,
– teškoće u koordinaciji prostora, vremena i događaja,
– netočna (uglavnom lošija ) slika o sebi – lijen sam, nedostatno pažljiv…
Simptomi vezani uz učenje i edukaciju
– spori i nesigurni u čitanju, (posebno glasnom),
– teškoće u razumijevanju pročitanog, a time i donošenju zaključaka,
– problemi u dekodiranju novih znanstvenih riječi, terminologije, činjenica,
– brzo zaboravljanje naučenog – teško nalaženje nečeg što su već radili u knjizi,
– siromašne strategije pohranjivanja informacija u dugotrajnu memoriju,
– teškoće u brzom pisanju (hvatanje bilješki) – ne mogu slušati i pisati u isto vrijeme,
– teškoće u samostalnom pismenom izražavanju (slaganje ideje i koncepta, upotreba rječnika, gramatike i sintakse),
– teškoće u organizaciji učenja, projekata, baze podataka,
– problemi povezani s rukopisom (neurednost, nečitljivost),
– moguća “obrtanja” kod služenja kalkulatorom,
– teškoće u generaliziranju i primjenjivanju novih pravila,
– problemi tijekom rada u okolini punoj buke ili drugih podražaja,
– potreba da im se informacija kaže više puta,
– zbog sporog čitanja i slabijeg razumijevanja stalno su u vremenskom “tjesnacu”, obično imaju teškoće i u učenju stranih jezika.