SIMPTOMI U PREDŠKOLSKE DJECE

RANI “SIGNALI” MOGUĆEG RAZVOJA DISLEKSIJE – PREDŠKOLSKA DJECA

Jadranka Bjelica, prof.logoped

 

Većina istraživanja na području disleksije bavi se pokušajem da se otkrije uzrok nastanku disleksije, što je bez sumnje, vrlo važno. Potvrđeno je da je disleksija uglavnom konstitucionalno uvjetovana, sa sve većom sigurnošću možemo tvrditi da može biti genetski uvjetovana, ali zna se dogoditi da bude i stečena tijekom života kao posljedica fizičke traume u određenim područjima mozga. Važno je reći da svi rizični faktori tijekom trudnoće, prije, za vrijeme i neposredno nakon poroda, mogu, ali i ne moraju biti uzrocima pojavi disleksije. Zbog toga se takvi anamnestički podaci ne mogu uzimati kao kriterij rizika nastanka disleksije. Ali važno je znati i da je, ako se u djeteta pojave simptomi disleksije, jako bitno proučiti sve anamnestičke podatke koji nam mogu dati smjernice za tretman i terapiju. Posebno ako je riječ o tzv. rizičnoj djeci, koja se i inače longitudinalno prate. Pritom je dobro napraviti još neke dodatne preglede i pretrage (EEG npr.).
Najvažnije je, ipak, promijeniti uobičajeno mišljenje i zabludu prema kojoj osoba mora prvo biti neuspješna kako bismo je prepoznali kao osobu s disleksijom.

 

Upitnik za roditelje

  1. Obiteljska anamneza – je li netko u obitelji imao slične teškoće?
  2. Je li bilo većih problema tijekom trudnoće?
  3. Je li bilo većih problema neposredno prije, za vrijeme i neposredno nakon porođaja?
  4. Je li kod djeteta kasnio razvoj motorike?
  5. Je li kod djeteta kasnio razvoj govora?
  6. Je li dijete dulje upotrebljavalo fraze koje zamjenjuju riječi?
  7. Ima li dijete teškoće pri pravoj uporabi neke riječi?
  8. Je li dijete “konfuzno” u prostoru i vremenu?
  9. Ima li dijete teškoće u verbalnom izražavanju svojih misli?
  10. Pokazuje li dijete “čudnu” motoričku nespretnost u nekim područjima (spoticanje, preskakanje), a neočekivanu spretnost u drugim ( npr. manipulacije Lego – kockama)?
  11. Je li dijete nesigurno u tomu koju ruku upotrijebiti u uobičajenim i inače automatskim postupcima?
  12. Ima li dijete i dalje teškoće s oblačenjem, obuvanjem, vezivanjem ?
  13. Pokazuje li dijete “čudne” teškoće u učenju pjesmica s rimom?
  14. Ima li dijete teškoće pri ponavljanju i oponašanju ritma?
  15. Ima li dijete neuobičajene teškoće pamćenja (zaboravlja vremenski bliske događaje, a pamti vremenski puno zahtjevnije)?
  16. Pokazuje li dijete posebno zanimanje za slušanje priča?
  17. Ima li dijete teškoće pri praćenju i ponavljanju slijeda riječi u rečenici ( teško igra igre riječima gdje treba ponavljati što je čulo)?
  18. Ima li dijete teškoće u pamćenju i svladavanju dvije i više govornih instrukcija u nizu?
  19. Ima li dijete razdoblja “blistavosti” i potpunih “blokada”?
  20. Ima li dijete “dobre” i “loše” dane bez vidljivog razloga?
  21. Ima li dijete teškoće u organiziranju radnog dana i slobodnog vremena?

 

Ako je odgovor na većinu ovih pitanja “DA”, bilo bi mudro potražiti savjet stručnjaka.

 

Hrvatska udruga za disleksiju © 2014